Broen til fagsproget i ungdomsuddannelserne

,

Af Helene Thise og Katja Vilien
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF HELLE VAABENGAARD

Thise og Vilien har lavet endnu en bog med Bromodellen som udgangspunkt for tilrettelæggelse af sprogudviklende undervisning, og denne gang henvender de sig til undervisere på ungdomsuddannelserne. Der lægges vægt på, at de studerende i højere grad skal arbejde selvstændigt med modellerne end i den forrige bog.

Bogen præsenterer Bromodellen og Sprogluppen og har desuden konkrete forslag til aktiviteter, der kan plukkes fra. Ud over bogens indhold er der også udarbejdet en hjemmeside, hvor elevark, modeller og skabeloner kan hentes. 

Bromodellen tager sit afsæt i Derewiankas sprogpædagogiske model og Hallidays sprogmodel og er designet i fire faser: forforståelse, introduktion af fagsprog, bearbejdning samt præsentation og feedback. 

Bromodellen er en sproglig stilladseringsmodel, der giver struktur til den sproglige udvikling fra hverdagssprog til fagsprog. Elevens hverdagssprog involveres i forforståelsesdelen, hvor eleven går på opdagelse i egen viden og erfaring med lærerens støtte. I den anden fase bygges der videre på det sproglige fundament, og læreren modellerer, giver fokus og systematiserer det sprog, som eleverne skal bruge i den faglige sammenhæng. I fase tre, som er den fase, der tager mest tid, skal eleverne igen være aktive sammen, mens de bruger og tilegner sig fagsprog. I den fjerde og sidste fase skal eleverne være mere selvstændige. Her skal kravene til formidling være helt tydelige, så eleverne kan vurdere, om de har det fagsprog, der skal til for at formidle den faglige viden. 

Aktiviteterne er også præsenteret i andre bøger, som fx VØL, quiz og byt, pusleopgaver, rollelæsning, fotosafari og én skal ud, mens andre vil være nye eller ukendte for læseren. Forberedelse, introduktion og opsamling til aktiviteterne er beskrevet tydeligt, så den konkrete aktivitet er lige til at gå til, og det er tydeligt for læreren, hvordan arbejdet styrker elevernes sproglige udvikling. 

Som læser blev jeg næsten helt overvældet af alle idéerne, men hvis man tager sig lidt tid til at vurdere dem, kan man udvælge netop de idéer, der appellerer til ens egne elever og undervisningsområder, hvilket er styrken ved de mange forslag. 

Jeg underviser ikke selv på ungdomsuddannelserne, så bogen er ikke rettet mod mig, men jeg kunne sagtens anvende eller anbefale nogle af idéerne i overbygningen i grundskolen. Jeg vil også anbefale DSA-lærere at læse bogen og gå i dialog med kolleger om, hvordan der helt systematisk kan arbejdes med sproglig udvikling gennem skoleforløbet. 

Rød-gul-grøn er en aktivitet, der hører under flere af faserne, men er her brugt i den fjerde fase i Bromodellen. Eleverne repeterer ord og indhold, der er blevet gennemgået i et fagligt forløb, og gennem samtale vurderer de, om de kan give forklaringer på centrale fagbegreber, pointer mv. De skal tage stilling til, om de kan forklare og give eksempler på begrebet (grøn), om de kan give et bud, men er usikre på svaret (gul), eller om de ikke kan huske begrebet (rød). Helt konkret lægger de et kort, der er rødt, gult eller grønt ved begrebet, så det visuelt og gennem samtale vurderes, om det er muligt at bruge begrebet. Øvelsen giver indsigt i forståelsen for både eleverne og læreren. Øvelsen er altså også med til at synliggøre læringen og elevernes egen forståelse af læring og det faglige ordforråd i området. 

Jeg anbefaler bogen, der har en god og letforståelig struktur, og hvorfra der kan hentes mange gode aktiviteter med fokus på fagsproglig udvikling.

ANMELDT AF HELLE VAABENGAARD

Helene Thise og Katja Vilien: Broen til fagsproget i ungdomsuddannelserne.

220 sider. Kr. 260,- ekskl. moms.

Samfundslitteratur, 2023.