Co-teaching og mestring
Af Micki Sonne Kaa Sunesen
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF METTE MONDRUP
I bogens indledning slår forfatteren bogens tema an, som er udsprunget af en forskningsinteresse, der også har rod i professionelles positive erfaringer med co-teaching i arbejdet med inklusion i skolen. Indholdsbeskrivelsen er efterfulgt af en fyldestgørende beskrivelse af bogens forskellige kapitler. Jeg ser det som en stor styrke, at kapitlerne ligeledes kan læses uafhængigt af hinanden.
Bogen er skrevet i et letforståeligt sprog. Som læser holdes man i hånden via de gode referencer til begreber og temaer i de enkelte kapitler, hvilket gør, at man let kan finde, hvor et begreb fx foldes mere dybtgående ud, hvilket øger læsbarheden og læseforståelsen.
Det fremgår, at co-teaching ikke er et universelt svar på skolens spørgsmål mht. inklusion, men ikke desto mindre er et greb til også at lyse mere på den praksis, eleven er i, frem for, som forskning viser, at den dominerende tendens er, at der i høj grad fokuseres på eleven. Med reference til bl.a. Hattie er mestringsfællesskaber, det dybere samarbejde og samspil mellem lærere og pædagoger nr. 1 på listen mht. dokumenteret effekt på elevens læringsudbytte.
Ud over at bogen er forskningsbaseret, er den også praksisnær – ikke mindst i forhold til de mange overskuelige grafiske modeller og oversigter, lige til inspiration og brug, hvis skolens ledelse rammesætter arbejdet med co-teaching. Der er yderligere et fremragende kapitel om teamarbejde, hvilket jeg ser kan være meget lærerigt for arbejdet med teamkulturen i skolen generelt.
Jeg tænker ikke, at det er en bog, som den enkelte lærer, vejleder eller pædagog på skolen selv i dagligdagen vil gribe og læse i dagligdagen. Jeg kan varmt anbefale bogen til skoleledelsen, der i samarbejde med skolens pædagogiske læringscenter vil arbejde med og styrke pædagogiske læringsfællesskaber. Her vil udvalgte kapitler kunne læses som forberedelse til pædagogiske udviklingsdage på skolen og give grobund for fælles pædagogiske og faglige refleksioner.
Ind i en skolekontekst mener jeg, at bogen er yderst aktuel og vedkommende i det pædagogiske maskinrum i skolen i forhold til arbejdet med skolens inkluderende praksis.
ANMELDT AF METTE MONDRUP
Micki Sonne Kaa Sunesen: Co-teaching og mestring. Professionelt samarbejde og inklusion og læring i skolen.
246 sider.
Vejl. pris kr. 320,-.
Dansk Psykologisk Forlag, 2022.