Den forheksede prinsesse og fyrtøjet
Af Anette Wilhjelm Jahn
Undervisningsmaterialer
ANMELDT AF AMALIE SIF THOMSEN
Størstedelen af materialet består af selve fortællingen, hvorefter der er ti sider med forslag til lege og kreative aktiviteter, dukketeater og metoder til genfortælling. Denne anmeldelse vil primært lægge vægt på kvaliteten i den didaktiserede del, og selve fortællingen, illustrationer m.m. behandles kun i det omfang, det giver mening ift. undervisningsbrug.
Den forheksede prinsesse og fyrtøjet er skrevet med afsæt i nogle gamle versioner af det klassiske eventyr Fyrtøjet. Derfor ligger plottet et stykke fra den kendte udgave.
Historiens sproglige kvalitet er ikke prangende, men da eventyret lægger op til at arbejde med mundtlighed, er det underordnet. Bogen indeholder flotte illustrationer, og materialet er generelt flot og overskueligt.
Tanken med aktiviteterne bagerst i bogen er, at de skal understøtte »kreativ bearbejdning og fortolkning af eventyret«. En del af aktiviteterne til brug under og efter læsning, herunder tegne- og sansefortælling og teatersangleg, er at finde som video på Dansklærerforeningens hjemmeside. Her er aktiviteter, der lægger op til kreativ udfoldelse på mange forskellige måder, så arbejdet med eventyret ikke kommer til at virke som kedsommelig gentagelse, men som et nyt eventyr med et nyt lag for hver aktivitet.
Aktiviteterne er spændende, alsidige, levende og godt beskrevet. Der arbejdes med metoder til at huske og genfortælle, der er rig mulighed for deltagelse for både elever, der trives i sang og drama, og dem, der er tryggest ved at observere. Man kan mene, hvad man vil, om, at ligestillingsdebatten – måske lidt forceret – trækkes ind over eventyret, men materialet virker gennemtænkt, gennemarbejdet og gennemdidaktiseret, og jeg skal uden tvivl bruge det i min danskundervisning i indskolingen.
ANMELDT AF AMALIE SIF THOMSEN
Anette Wilhjelm Jahn: Den forheksede prinsesse og fyrtøjet. Ill. af Kirsten Gjerding.
40 sider.
Kr. 179,- ekskl. moms.
Dansklærerforeningens Forlag, 2023.