Grammatik i kontekst. En vej ind i tekster.
Af Bodil Nielsen
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF METTE MONDRUP
Som læser oplevede jeg fra bogens start at være godt guidet og at befinde mig i yderst kompetent selskab med Bodil Nielsen, der bogen igennem deler ud af sin store viden om, hvordan man særligt i danskfaget i folkeskolen kan arbejde med sprog og grammatik som en vej ind i tekster, både de tekster, som læses, og de tekster, som eleverne selv skriver.
Bogen er et inspirerende overflødighedshorn af praksisnære beskrivelser af og forslag til, hvad der kan være sproglige veje ind til tekster. Særligt vil jeg fremhæve, at der er noget at hente for dansklærere, der underviser på alle folkeskolens trin, i forhold til at øge elevernes indsigt i meningsfuldt sprog i brug og anvendelse inden for de tre teksttypekategorier (fiktive, brugs- og fagtekster). Her er praksisnær inspiration for dansklæreren, og læreren kan vælge direkte at bruge Bodil Nielsens forslag i undervisningen eller lade hendes forslag tjene rollen som en modelgennemgang, som læreren kan finde inspiration i i forhold til arbejdet med sprog og grammatisk i egne valgte tekster. Bogen byder også på en gennemgang af tre elevtekster, en til hvert spor – hvor der gives eksempler på, hvordan man som lærer med udgangspunkt i elevernes egne tekster kan facilitere kontekstbaserede samtaler om ordvalg, grammatik og syntaks. Yderligere vil jeg ikke undlade at nævne »Gribelisterne«, der omhandler, hvilke overordnede grammatiske forhold man skal gribe lejligheder til at undervise i både for yngste, mellemste og ældste klasser.
Bogens store styrke er det store hav af praksiseksempler med inddragelse af forskellige genrer, og jeg vil opfordre dansklærere i folkeskolen til at få anskaffet denne bog. Bogen kræver fordybelsestid for dansklæreren og samtidig en parathed til måske at skulle dreje lidt på skruerne mht. didaktik, praksis og »plejer«. Er man indstillet på dette, kan bogen fungere som en inspirationsgrundbog i planlægning af en danskundervisning, hvor man vælger at bevæge sig lidt væk fra kopiark eller digitale udfyldningsopgaver til i stedet på en meningsfuld måde at skabe rum for, at eleverne sammen med læreren kan agere »sprogdetektiver« og derigennem udvikle en større sproglig indsigt, forståelse og nysgerrighed. Dette på bundlinjen til gavn for alle elevers læseforståelse, skrivning og generelle udvikling.
ANMELDT AF METTE MONDRUP
Bodil Nielsen: Grammatik i kontekst. En vej ind i tekster.
184 sider.
Vejl. pris kr. 200,-.
Samfundslitteratur, 2024.