Af Dea Franck
SERIE: Kort & godt om
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF SONJA HENRIKSEN

Bogen henvender sig til folk, der arbejder i undervisningssektoren, sundhedspersonale, forældre samt alle, der er eller har en tæt på, som er højt begavet. Hovedvægten er lagt på børneårene, men bogen omfatter alle aldre. Gennemskuelighed og nogle få forskelle på høj begavelse bliver forklaret. Til synliggørelse af problemstillingerne inkluderer Dea Franck nogle gange case.

I første kapitel beskrives forskellen mellem høj begavelse, talent og klogskab. I de efterfølgende kapitler omtales intelligens, intelligenstest, tidligste tegn på høj begavelse, asynkron udvikling, perfektionisme, forhold i skolen herunder potentialedvale, trivsel og mistrivsel, højt begavede med diagnoser og indlæringsvanskeligheder. De sidste 3 kapitler fokuserer på familien, det sociale liv, uddannelse og arbejde samt en henvisning til fællesskaber og foreninger.

De udvalgte områder giver et godt indblik i forståelsen af den højt begavedes problematikker. Dette bliver gjort med inddragelse af Gagnés udviklingsmodel. Heri fortælles om, at en sund medfødt udviklingsmodel af top 10 %-potentialet er afhængig af et stimulerende omgivende miljø. Hvorfor det er vigtigt med kendskab til at kunne bidrage til den højtbegavedes særlige kompetencer, således at der sker en sund udvikling. Til denne udvikling argumenterer Dea Franck for, at der i skolen i højere grad gøres brug af Blooms taksonomi, omvendt undervisning, Flipped Classroom samt projektbaseret undervisning. Ved hjælp af en taksonomidifferentiering vil den højtbegavede elev kunne bevæge sig hurtigere opad på de forskellige niveauer.

Nem, overskuelig bog, hvor man let kan overskue forskellige temaer. Søger man efter en bestemt indsigt, kan der let slås op i kapiteloversigten først i bogen. Dea Francks brug af cases giver et fint indblik i de forskellige temaer, som hun omtaler.

ANMELDT AF SONJA HENRIKSEN

Dea Franck: Høj begavelse.
171 sider.
Kr. 156,- ekskl. moms.
Dansk Psykologisk Forlag, 2023.