Læs, tegn og spil med homonymer
Af Kirsten Bach
Undervisningsmaterialer
ANMELDT AF STINE SALOMON
Materialet henvender sig ifølge forfatteren til slutningen af indskolingen og mellemtrinnet og består af 4 pdf-filer, der indeholder et opgavehæfte, løsninger til opgavehæftet, et homonymspil samt en spilskabelon til et homonymspil med elevernes egne tegninger. Vejledninger er inkluderede i hver pdf.
Homonymspillet består af 36 kort. Kortene er opdelt i tre farver. To gange 12 kort, hvor homonymerne er illustrerede, og 12 kort med en sætning om hvert af de to homonymer. Spilleregler, bagsider og vejledning til print medfølger.
Opgavehæftets første opgavetype består af de samme billeder og sætninger som homonymspillet. Her skal der sættes streger imellem illustrationerne frem for at samle dem som stik. Dernæst skal eleverne sætte homonymerne ind i en tekst og bøje ordene. Som afrunding skal de skrive de to betydninger af homonymerne ned.
I næste del af hæftet præsenteres otte nye homonymer. I denne opgave skal eleven selv tegne homonymerne og derefter sætte dem ind i små tekster.
I tredje del af opgavehæftet præsenteres 12 nye homonymer, som skal anvendes i pdf’en »Homonymspil med elevernes billeder«. I opgaven skal ordene sættes ind i en tekst, og eleven skal markere ordklassen.
Som afslutning er der tre sider, hvor de 50 homonymer skal bøjes, så de passer ind i en sætning, og formen skal markeres.
Materialet har meget fokus på sprog- og tekstforståelsen i arbejdet med at koble homonymerne samt at indsætte dem i små tekster, og det er rigtig fint, at der er mulighed for at tegne og spille med ordene samt at anvende dem i kontekst, når de skal indsættes i en tekst.
Efter min mening slutter opgaverne af med at have et lidt for stort fokus på bøjningen af navneordene frem for at holde fokus på sprogforståelsen.
ANMELDT AF STINE SALOMON
Kirsten Bach: Læs, tegn og spil med homonymer
4 pdf-filer med spil og opgavehæfte på 22 sider.
Kr. 49,- inkl. moms.
Madam Bachs Forlag.