Lektionsdesign – En håndbog i differentieret undervisning
Af Helena Wallberg
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF AMALIE SIF THOMSEN
Materialets målgruppe er lærere og lærerstuderende. Bogen inddeler lektionen i syv faser, og hver fase har sit eget kapitel i bogen, som afsluttes med grønne sider, hvor forfatteren går et spadestik dybere med henvisning til forskellige forskningsresultater. I kapitlerne foldes fasen først ud, hvorefter der er konkrete bud på, hvordan netop den fase kunne se ud og differentieres. Bogen afsluttes med, hvordan den kan bruges til at udvikle praksis i lærergruppen. Det er en grundig bog, der er overskuelig i sin opbygning og fyldt med aktiviteter til faserne og eksempler fra praksis.
I bogen ligger et opgør med den forståelse af differentieret undervisning, at det er lig med tilpasning til den enkelte elev. I stedet skal differentiering give mulighed for forskellige måder at deltage på, og deltagelsen skal finde sted inden for klassens fællesskab. For mange vil der nok være tale om en ny måde at planlægge undervisning på; faserne er mange, og det kan virke som et gennemgribende arbejde at gennemtænke undervisning i faserne. Jeg kan dog se bogens pointe i, hvordan det kvalificerer undervisningen og gør den tilgængelig for hele elevgruppen. Og når der differentieres »i bredden« og ikke på elevniveau, vil man med tiden opbygge et katalog af differentierede aktiviteter til faserne.
Bogen har fået mig til at reflektere over nogle helt fundamentale spørgsmål i forhold til min lærergerning: Får jeg tænkt differentiering ind i alle dele af min undervisning? Giver jeg alle elever mulighed for at deltage som del af klassens fællesskab? Og får jeg med min nuværende differentiering skabt et A-hold af dem, der laver »det rigtige«, og et B-hold af dem, der skal sidde med noget »andet end det planlagte«?
ANMELDT AF AMALIE SIF THOMSEN
Helena Wallberg: Lektionsdesign – En håndbog i differentieret undervisning.
160 sider.
Kr. 299,95 (vejl.).
Akademisk Forlag, 2024.