Af Johannes Fibiger og Niels Mølgaard (red)
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF METTE MONDRUP

I Litteraturens tilgange bliver man som læser ført igennem det mangfoldige litterære metodelandskab af yderst kyndige underviser- og forskerhænder. Der er sket meget på det litteraturvidenskabelige område siden den første udgivelse i 2001, hvorfor nogle kapitler i denne 3. udgave er udgået og er blevet erstattet af syv helt nyskrevne kapitler. Kaster man samtidig et blik på indholdsfortegnelsen, er det tydeligt, at litteratur her belyses ud fra et bredt felt. 

I forordet slår Fibiger og Mølgaard bogens ærinde an ved at redegøre for, at der litteraturvidenskabeligt har været et opgør med teori og dogmer om, at teorien er et overgribende fænomen og en slags automatreaktion på en litterær tekst. Denne tidligere tilgang, hvor én metode kort sagt kan gøre en tekst til en genstand frem for en kilde til viden, oplevelse og erfaring, er i dag erstattet af langt mere komplekse forestillinger om, at et litterært værk ikke kan analyseres dækkende ved hjælp af en enkelt metodetilgang. 

Samtlige af bogens metodekapitler er efterfulgt af en mere praksisnær del, hvor en litterær tekst læses vha. den præsenterede metode, hvorefter analysen bliver kritisk vurderet, ift. hvad denne er i stand til at sige, og hvor den enten kommer til kort eller kan risikere at blive for unuanceret. Bogens styrke er, at hvert metodekapitel afsluttes med den enkelte bidragsyders didaktiske blik i form af at forholde sig til den analytiske læsnings perspektiver og potentialer ind i en undervisningssammenhæng. Alle analyserede tekster er at finde bagerst i bogen bl.a. sammen med et meget udbygget og anvendeligt leksikon. 

Som dansklærer i folkeskolen er der noget at hente ind i en folkeskolekontekst, her tænker jeg særligt på flere af de nyskrevne kapitler, der nu skriver sig ind i den affektive vending og i det verdensvendte perspektiv. I denne kontekst vil jeg særligt anbefale kapitlerne Sted og litteratur, Affektiv læsning, Intermedialitet og Postkritik. I nogle af disse er der henvisninger og referencer ind i en litteraturundervisning, der er relevant i en folkeskolesammenhæng. I Sted og litteratur er der fx en direkte henvisning til en artikel fra Nationalt Videncenter for Læsning, der omhandler en litteraturpædagogisk og udeskoledidaktisk metode med eksempler fra praksis. Desuden er der i Intermedialitet i delen med de didaktiske overvejelser en reference til en bog af Henkel, der kort sagt er et overflødighedshorn af praksisnære beskrivelser af undervisningstilgange. 

Som beskrevet er der viden at hente for den dedikerede dansklærer, der ønsker en mere dybdegående viden om det litterærmetodiske landskab. Dog er der ingen tvivl om, at bogens omfattende materiale primært er egnet til dybdestudier i litterære metoder på videregående uddannelser som fx læreruddannelsen, hvor den i sin fulde længde er en uundværlig grundbog – og her får bogen mine største anbefalinger.

ANMELDT AF METTE MONDRUP

Johannes Fibiger og Niels Mølgaard (red.): Litteraturens tilgange.

720 sider. Vejl. pris kr. 600,-

Hans Reitzels Forlag, 2023.