Medie- og kommunikationshåndbogen

,

Af Uffe Lyngdal Sørensen
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF ANETTE MARK

Sigtet med Medie- og kommunikationshåndbogen fra forlaget Fag og kultur er at rette danskfagets fokus mod kommunikation og medier i en verden præget af digitalisering. Materialet er målrettet danskundervisningen i folkeskolens udskoling samt elever på ungdomsuddannelserne, og det bærer præg af veldidaktiserede vejledninger med stor vægtning af at bruge de digitale værktøjer kreativt. Ligeså kan forløbene anvendes til at få eleverne til at fokusere på at fange modtageren af en given tekst/ produkt. Materialet lægger op til adskillige præsentationsformer og muligheder i et multimodalt medie for bedst at kunne komme igennem med et budskab til modtager.

Materialet er opdelt i 4 afsnit, der omhandler, hvordan du kan lære at producere og skabe en digital tekst og derved servere budskaber og holdninger på en måde, der giver mening, og som gør indtryk på modtager i et forståeligt sprog. I afsnittene bliver hhv. Lyd, Billeder og grafik, Video samt Digitale tekster præsenteret i et festfyrværkeri af former og funktioner og med differentiering af teknologiforståelse.

Forordene til materialet indeholder udover forfatterens præsentation også en udtalelse af børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, der understreger, at vi skal interessere os mere for produkt end processer i en tid, hvor skolereformen lægger mere vægt på de boglige værdier frem for at se eleven som en håndværker. Materialet er en håndsrækning til det produktive menneske. Tekster skal ses som et produkt og ikke som tidligere blot en tekst. Ydermere er der en varm anbefaling fra Johannes Fibiger, der pointerer, at materialet er udkommet på det rette tidspunkt, hvor det handler om at forstå og håndtere teknologi.

Materialet giver et festfyrværkeri af håndsrækninger til de lærere og elever, der har brug for at tilegne sig nye og anderledes kommunikationsformer med et kreativt layout. Materialet arbejder hen imod at støtte og udvikle den enkelte til at nå og ramme modtager, hvilket også er krævet til folkeskolens prøver i 9. klasse, jf. UVM, Vejledning til folkeskolens prøver i dansk i 9. klasse, pkt. 5.2.4 Bedømmelses- og vurderingskriterier. Eleverne bedømmes på: »At sætte sig ind i en skrivesituation og fremstille en tekst, som fungerer i situationen«.

Uffe Lyngdal Sørensen, der bl.a. er en af grundlæggerne af Skole- Tube, har med stor indsigt formået at folde teknologiforståelsens værktøjskasse ud og give håndværket videre til elever og lærere. QR-koder samt videovejledninger indgår i materialet.

ANMELDT AF ANETTE MARK

Uffe Lyngdal Sørensen: Medie- og kommunikationshåndbogen.
180 sider.
Kr. 348,- inkl. moms.
Fag og kultur, 2023.