Sproggear. Tag på opdagelse i sprog og grammatik.

,

Af Marie Elmegaard og Anette Vestergaard Søberg
Undervisningsmaterialer
ANMELDT AF BIRGITTE SVENSTRUP

Sproggear ser spændende ud, når førstegangslæseren bladrer i materialet. Tekster og fotos er fra elevens nutid – i hvert fald inden for elevens levetid.
Materialet består af tre dele – en elevbog, beregnet til 7.-8. klassetrin, et tilhørende gratis site på bogens webside samt en meget udførlig lærervejledning med formål for det enkelte afsnit i materialet og deciderede undervisningsbeskrivelser/ vejledninger til emnerne.

Formålet med materialet er at øge elevens fokus på sprog og grammatik i tekster – på en funktionel måde – altså ud fra i forvejen produceret materiale.
Sproggear er bygget op med fokus på emner som: »Skriv gode tekster«, »Udsagnsord«, »Citater og replikker« og »Komma« for blot at nævne nogle. Alle emner er relevante, når tekster skal skrives og ved senere korrekturlæsning. På websitet findes arbejdsark og noget, som forfatterne kalder »turbogsark«. Det er ark, som eleven skal udfylde med egen læring ud fra tekster, som kan have forskelligt fokus, fx udsagnsord.

På sitet findes også skriverammer og link til videoer/lydfiler. Intentionen er rigtig, men spørgsmålet er, om det benyttes i en travl skolehverdag, og om eleverne har disciplin nok til at få gemt iagttagelser og især at få dem fundet frem senere, når en ny tekst skal skrives. Jeg kan tvivle efter mange års lærererfaring med 7.- og 8.-klasseselever. Det kræver i hvert fald stor lærerselvdisciplin at holde fast. Men gør man som lærer det, tror jeg, at effekten kan være stor for eleven.
Forfatterne til materialet siger selv, at Sproggear lægger op til at opdage, undersøge og bruge viden om sproget i egne tekster. Dette er lige efter bogen – tak!
Der lægges op til individuelt arbejde, gruppearbejde og responsgivning. Elevbogens for- og bagsideflapper har 10 supergode råd til eleven, når denne skal til at gennemarbejde en selvproduceret tekst af enten faglig eller litterær art.

Overordnet er materialets indhold delt op i to dele: en vejviser til fag- og brugstekster og en vejviser til litterære tekster. Som jeg ser materialet, er det et godt forsøg på i 7. og 8. klasse at indføre eleverne i kernebegreber til de afsluttende skriftlige prøver i dansk på 9. klassetrin. Forstået på den måde, at hvis materialet benyttes, har eleverne en fin chance for at få centrale værktøjer ind under huden og blive dus med dem, inden det spidser til i 9. klasse.

Sproggears intention er rigtig god. Spørgsmålet er så, om materialet er for omfangsrigt til at dykke ned i. Det skriver jeg med den bevidsthed i baghovedet, at danskfaget i folkeskolens udskoling har rigtig mange områder at dække – ud over dét at tage eleverne med på opdagelse i sprog og grammatik.

Men bestemt et indbydende, relevant og gennemarbejdet materiale, som et danskteam på 7. eller 8. årgang med fordel kan undersøge nærmere.

ANMELDT AF BIRGITTE SVENSTRUP

Marie Elmegaard og Anette Vestergaard Søberg: Sproggear. Tag på opdagelse i sprog og grammatik.
Elevbog. 104 sider. Kr. 160,- ekskl. moms.
Lærervejledning. 127 sider. Kr. 900,- ekskl. moms.
Alinea, 2023.