Undervisning i skriftlig fremstilling. Sammenhæng og progression.
Af Bodil Nielsen og Charlotte Rytter
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF BIRGITTE SVENSTRUP
Hvem kunne være bedre til at skrive dette materiale end de to ovennævnte forfattere?
Ja, jeg ved det faktisk ikke, da begge gennem en lang årrække har været med til at sætte standarden og sætte den højt for skriftlig fremstilling i folkeskolen.
Først Bodil Nielsen gennem sine udgivelser Veje til folkeskolens afgangsprøve i skriftlig fremstilling og sit mangeårige arbejde med at få tydeliggjort danskfagets mål og delmål – og dernæst Charlotte Rytter, der gennem mange udgivelser har hjulpet med at præcisere og inspirere til, hvordan vi som dansklærere i udskolingen bedst muligt kan geare vores elever til at få styr på de mange krav til skriftlig fremstilling.
Nu nævnte jeg før udskolingen, men materialet har faktisk en langt bredere målgruppe, da både indskoling og mellemtrin er tænkt med. Det er relevant, fordi mange begreber er vigtige for eleverne på tidlige trin i folkeskolen at lære, forholde sig til og ikke mindst tilegne sig aktivt gennem skriveundervisningen.
Undervisning i skriftlig fremstilling er bygget op af fire relevante afsnit: Dét, som eleverne skal undervises i (kommunikationssituationer, indhold, struktur, sprog og sproglig korrekthed) / planlægning af undervisning / progression gennem skoleforløbet og endelig ideer til, hvordan man i fagudvalgene gennem skoleforløbet kan samarbejde om skriftlig fremstilling og skriveforløb.
Alt i materialet har som omdrejningspunkt dét at geare vores elever til at kunne honorere kravene, der ligger til dem i den afsluttende prøve efter 9. klasse i skriftlig fremstilling.
Og jeg tror, det er med en stærk bevidsthed om fra forfatternes side, at hvis eleverne skal kunne klare dette til slut i skoleforløbet, er man nødt til at gribe det an fra de mindste klassetrin. Selvfølgelig tilpasset elevernes alder og uden at have slutprøven for øje og kun undervise, fordi »vi skal til prøve i 9. klasse – engang«, men langsomt introducere fagbegreber og indtænke mindre skriveforløb, hvor begreberne bruges i det færdige skriveprodukt.
Materialet er på kun 48 sider, let at orientere sig i og layoutet med overskuelige tekstbokse og skemaer, der guider og opsummerer. Tilmed er der indlagt forslag til læreren, der giver ideer til, hvordan skriveundervisning kan tilrettelægges i forhold til det stof, som materialet arbejder med.
Hvem henvender Undervisning i skriftlig fremstilling sig så til? Uden at tøve vil jeg sige: alle dansklærere i folkeskolen. Der er virkelig meget godt at hente – også som genopfriskning af viden. Så tøv endelig ikke med at købe et par eksemplarer af materialet til skolens fagudvalg i dansk.
En meget brugbar, velskrevet og inspirerende udgivelse – køb og brug den.
ANMELDT AF BIRGITTE SVENSTRUP
Bodil Nielsen og Charlotte Rytter: Undervisning i skriftlig fremstilling.Sammenhæng og progression.
48 sider.
Kr. 119,- ekskl. moms.
Gyldendal, 2024.